Kami bertolak daripada Universiti dalam jam 2.30 petang dan sampai pada jam 3 petang. Kami diberi sambutan yang memberangsangkan oleh murid dan cikgu- cikgu yang berada di sekolah tersebut. Pada mulanya perasaan gementar wujud dalam diri tetapi telah diubati dengan melihat gelagat adik-adik UPSR sekolah tersebut yang begitu gembira dengan kedatangan kami. Kami memulakan aktiviti kami dengan memperkenalkan diri fasi seorang demi seorang. Selepas itu, kami menceriakan hari adaik-adik UPSR ini dengan ‘’Flash Mob” iaitu menari sambil mengikut rentak muzik tersebut. 5 daripada kami berada di pentas dan selebihnya berada dikeliling adik-adik.
Setelah selasai, adik-adik dibahagikan kepada 10 kumpulan yang akan belajar matematik dan 11 kumplan untuk murid yang belajar bahasa Inggeris. Setiap kumpulan mempunyai 4 atau 5 orang murid yang bercampur jantina dan tahap akedamiknya. Kumpulan saya berkumpul suatu tempat dan mula memperkenalkan diri masing dan menyesuaikan diri untuk melahirkan rasa selesa tanpa merasa jarak antara saya dengan mereka. Antara soalan pertama yang saya betanyakan kepada mereka adalah subjek apa yang mereka gemar. Kebanyakkan darpada mereka menggemari matematik dan mempunyai cita-cita yang tinggi seperti cikgu,doktor dan pegawai bomba.
Semasa dalam proses pembelajaran saya memberi 2 helai kertas iaitu sehelai berisi 3 soalan yang perlu adik-adik jawab manakala sehelai lagi adalah kertas kosong untuk mereka mengisi jawapan mereka. Dari sini kita dapat melihat sejauh mana kefahaman mereka tentang teknik menjawab matematik seperti darab, bahagi, tmbah dan tolak. Memang terdapat perbezaan terhadap kefahaman mereka. Setengah daripada meraka sangat cekap dengan darab dan bahagi. Manakala setengah daripada meraka kurang memahami atau kurang cekap. Oleh itu, saya menggunakan alternatif dengan teknik ‘’kawan bantu kawan’’. Oleh itu, murid yang lebih memahami akan mengajar dan mendekati kawan-kawan mereka yang kurang faham. Dengan itu, mereka yang kurang faham akan merasa tidak ketinggalan dengan pembelajaran yang dijalan seperti belajar dibilik darjah. Murid yang lebih mempunyai lebih kefaham akan lebih cepat untuk menerima pembelajaran yang di ajar ini akan lebih yakin dengan diri mereka dan merasa gembira dapat membantu kawan-kawan yang memerlukan. Secara tidak langsung dapat mengeratkan siraturrahim yang erat sesama mereka.
"Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan"
ReplyDelete( Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi. Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa. Dalam kesempitan hidup ada kekuasaan ilmu )
#GoodLuck KeMbaq.